Fisketips: fånga höstgäddan

esbjorn_10plus_fran_...
Foto: Per-Ola Johannesson / Esbjörn med en magiskt vacker tioplussare från Blekinge.
Sportfiskarnas medarbetare Esbjörn Möllerström har tagit många stora gäddor, ofta på senhösten. Här berättar han om sin jakt på storgäddan och bjuder på sina fem bästa tips för att lyckas.

Min första gädda jag fångade var mindre än vobblern jag fiskade med. Kommer ihåg att jag fascinerat konstaterade att dessa rovdjur är glupska. Men det skulle dröja några år, innan jakten på de riktigt stora gäddorna tog fart. Jag började fiska gädda i små rinnande vatten.  Största gäddan vägde runt två kilo, men på ett UL-spö gav den en fin kamp.

Jag blev inbjuden på ett trollingfiske i Råbelövssjön utanför Kristianstad. Jag skaffade snart en egen båt och utrustade den för trolling. Under några år jagade jag febrilt den efterlängtade tiokilosgäddan. Men mina hemmavatten var helt enkelt för svåra att lyckas i. Det har sagts förut, jagar  man stora gäddor så måste de simma i vattnet i tillräcklig mängd. Blickarna började falla på Lödde å. Jag fick se bilder på gäddor jag knappt vågat drömma om.

Lödde å fiskade jag i under mer än ett decennium och fisket var allt annat än enkelt. Jag tyckte aldrig att fisket i Lödde å var roligt, men grymt spännande. När flötet väl dök började benen darra. I ån landade jag ganska snabbt ett nytt personligt på 8,95 kg. Kort därefter fick jag min första över tio kilo. Dagen efter var det dags igen och den vägdes in på 12,75 kg och mätte 113 cm. Den känslan som fångsterna gav blev som ett gift, jag måste bara få mer.

Flera år efter den fina starten gick fisket väldigt trögt för de flesta som besökte ån, så även för mig. Det dröjde till 1997 då allt skulle ändras.  Jag fick äran att vara med när Johan Randén, som genom ett mirakel lockade ut en enorm gädda från vassen. Den gäddan gjorde att jag inte kunde släppa ån och dess invånare. Den 126 cm långa gäddan drog vågen till 19,5 kg, imponerande varelser!

Esbjorn-15,1-kg_600
Foto: Per-Ola Johannesson / Magnifik Löddegädda på drygt 15 kilo.

Det skulle dröja ytterligare tre år innan jag lyckades fånga en av åns giganter. Som vanligt var vi ute redan i gryningen, Johan och jag.  Johan hade redan landat en stor gädda på 10.7 kg så stämningen var på topp, det är läge! Vi låg för ankare strax uppströms ”Nisses” och fiskar av en fin strömkant. Flötet bara försvinner och linan glider i sidled. Mothugget sitter perfekt, känner direkt med den stumma flätlinan att det är allvar. När Johan säkrar gäddan i håven vet glädjen inga gränser, vilken fisk! 15,1 kg fördelat på 116 cm. Lödde å skulle bjuda på mer!

Under flera år fiskade vi mycket på de skånska isarna efter stora gäddor. Men samma sak gällde här, vi lade ner tiden i fel vatten, storgäddan uteblev!  Under två år bodde jag i Stockholm. I denna fina skärgård, lyckades jag landa några efterlängtade storgäddor på ismete. Rätt vatten är nödvändigt för att lyckas!

Dragningen till Lödde å fanns kvar, och våren 2003 var jag tillbaka. Allt var som vanligt. Jag och Johan spenderar några dagar tillsammans på ån utan en fisk och vid lunchtid måste Johan åka. Jag kör uppåt ån ensam i båten, vädret är gott och allt finns på plats, bara gädda som saknas.  Snart sitter jag med en fin gädda på 9,8 kg och landar ytterligare en. Fiskar vidare ännu högre upp i ån. När flötet är på väg nerströms i en, med Lödde mått, snabb ström försvinner det bara, gäddan drar iväg. Allt går bra förutom att jag knäcker håven med den stora gäddan på 11,02 kg, jag är i zonen!

Då kunde jag inte koncentrera mig mer och fiskade utan att tänka. Framåt skymningen pratade jag bara i telefon om dagens fiske och metet fick sköta sig själv. Snabbt dyker flötet och jag avbryter samtalet. Direkt i mothugget gick en grymt stor gädda upp i ytan och ruskar vilt. Det ljud som bildades får mig att förstå, det är allvar igen. Med en knäckt håv, ensam i båten, som dessutom släppte från vassen och kom på drift, lyckades jag bärga detta monster.  Andra båtar anslöt och vi kunde tillsammans väga och fotografera denna sanslösa gädda. Med en vikt på 18,6 och en längd på 126 cm så var jag i drömmen.

trolling_gadda_600

De sista fem åren har mitt gäddfiske handlat om paravantrolling med betesfisk eller vobbler.  Dagens teknik i form av frontmonterade elmotorer har förändrat trollingfisket i grunden.  Motorerna kan hålla en stadig kurs i en exakt hastighet vilket har öppnat helt nya möjligheter. Till detta har utvecklingen inom ekolodsteknik och kartläggning av bottnar, flyttat berg. Alla som har trollat ensamma med en aktermonterad elmotor utan digitalt sjökort vet vad jag menar!

Esbjörns fem bästa hösttips för storgäddan:

1. I det allt kallare vattnet under senhösten fördrar jag att fiska ganska långsamt. Mellan 1,2–1,0 knop är ett bra val. Vid ännu långsammare fiske som ner till 0,8 knop upplever jag att huggen inte fastnar i samma utsträckning och det är svårt att hitta beten som fungerar i så låga hastigheter. Men jag tror att så låg hastighet som möjligt är att föredra om det är kallt i vattnet.

westins_jatte_600
  2. Ett bottentackel kan vara räddningen vissa dagar då gäddan står parkerad på botten och inte är uppe och jagar pelagiskt. Vanligtvis kör jag med 1,5 m lång 1,0 mm fluorocarbontafs till mina beten. I lekandet knyter jag in en 1,8 m lång 0,30mm lina som jag knyter på ett 60 grams sänke. Det viktiga är att sänkeslinan är längre än tafsen så betet inte går i botten. Sänket skapar även ljud när det glider fram längs botten. Detta kan säkert få en och annan gädda att vakna till. Till detta tackel kör jag alltid flytande vobblers.
  3. Vid fiske med paravaner brukar jag sätta ett bly framför mina flytande vobblers. Detta bly ska inte göra så vobblern sjunker utan så den svävar. Allra viktigast blir detta på den yttre paravanen om man där har en flytande vobbler. I en innersväng kan en ytgående vobbler flyta upp till ytan, men med sänket kan den sväva förföriskt ovanför gäddan.
  4. Jag letar mycket efter olika strukturer i vattnet och gillar att fiska längs djupbranter och speciellt vid undervattensuddar. Dessa formationer håller ofta bytesfisk och därmed rovfisk.
  5. Kolla upp vilka bytesfiskar som finns i ditt vatten, lär dig var och hur dessa lever. När bytesfisken leker samlar den ihop sig och gäddan följer efter. Tänk på att stora gäddor kan leta efter små gäddor. Bytesfisken bestämmer var gäddan är vid alla tider på året förutom när gäddan leker.
Kategorier: Fiske, Fisketips | Taggar: |
Click [Settings] button to set the relationship between the current module and data module