Michael Ärfström och Ricky Hermans från Sportfiskarna högg i och skapade nytt liv i bäcken tillsammans med elever från Sonfjällsskolan. Foto: Sportfiskarna
Går det att väcka nytt liv i bäckar och vattendrag som varit torrlagda lång tid? Svaret är ja – och om många hjälps åt så kan det gå överraskande snabbt!
Under hösten så har Sportfiskarna smygstartat den stora satsningen på Skolbäcken i Härjedalens kommun. Eller smygstartat är kanske fel begrepp, för i själva verket så handlade det om en klassisk rivstart.
Tillsammans med eleverna på Sonfjällsskolan så genomförde man kraftfulla insatser som kommer att märkas i många år framåt.
Sportfiskarna har under sommaren samlat in tips på bäckar där någon form av åtgärd skulle behövas. Det kan handla om enkla vandringshinder, försämrade lekbottnar eller dämda sidofåror eller likande. Från Hede, där Sonfjällskolan ligger, inkom just ett sådant tips. Det handlar om en sidofåra som varit torrlag i många år, ryktet sade att det kan sträcka sig ända till flottningstiden.
– Denna sidofåra tillhör nedre delen av Lunån. Vi bjöd in Sonfjällskolan årskurs F-6 för att tillsammans under två dagar återskapa rinnande vatten och en levande bäck med förhoppningsvis massor av liv i framtiden, berättar Sportfiskarnas ungdomsansvarige Ricky Hermans.

Skolan nappade på förslaget och började arbeta med vattenmiljöer, insekter och livet under ytan på skoltid för att skapa sig en så bra kunskap som möjligt inför besöket.
På plats möttes eleverna av minusgrader och ett frosttäckt landskap.
– Dagen började därför runt en värmande brasa med information om Sportfiskarna, alltså vad vi jobbar med, exempelvis ungdomsverksamhet, fiskevård och stötting av fiskevårdsområden. Dessa frågor hade Sonfjällskolan stenkoll, berättar Ricky Hermans.
Innan man påbörjar en åtgärd i ett vatten så är det alltid bra att förstå vikten av ett levande ekosystem där insekter spelar en stor roll. Lunåns insektliv studerades med hjälp av insektshåvar, artbestämningsnycklar och förstoringsglas. Denna typ av undersökning uppskattas bland barnen då de med egna instrument och påkopplade sinnen söker levande arter ute i vattnet.
Det ropades högt mellan grupperna vilka arter man hittat. ”Titta en ny art”, ”vad läskig den ser ut”, ”vad äcklig den är”, är fraser som ofta hörs. Spänningen och entusiasmen var uppenbart närvarande.

Undersökningen och artbestämning slutfördes och efter ett uppvärmande besök vid brasan så gick sällskapet vidare till den mer praktiska återställningen av sidofåran. De plockade med sig hinkar, spadar och spett för att på ett snyggt led vandra 100 meter genom skogen till den plats där problemet analyserats. Här berättade Ricky kort om problemet samt målbilden för de två dagarna.
– Vi ska nu öppna upp sidofåran genom att flytta sten från bäcken ut i Lunån för att tröskla upp och höja vattennivån samtidigt som nivån i bäcken sänks. På så sätt hittar vattnet in i sidofåran och bäckens ekosystem blir intakt.
Eleverna satte igång ihärdigt. Det stånkades och stönades, för vissa stenar hade frusit fast och andra var lite större. Redan efter några få hinkar höjdes vattennivån, och glädjen att lyckas började märkas bland barnen. Efter första dagen hade gänget höjt nivån cirka en meter högre upp mot land, och inför dag två behövdes bara 2 decimeter till för att vattnet skulle hitta in i fåran.
– Eleverna som besökte oss dag två gjorde ett lika stålande jobb som första grupperna och både Sportfiskarnas personal och lärarna var helt fascinerade över vilket jobb de gjorde, och hur roligt de hade.
Samarbete och god kommunikation är en framgångsfaktor. Nu strömmar vattnet fritt i den cirka 100 meter långa sidofåra och förhoppningsvis flyttar det in både insekter, öringar och andra vattenlevande djur.
En lyckad återställning efter så många års torrläggning.
Sportfiskarna kommer inom kort att bjuda in andra klasser att delta på Skolbäcken och andra aktiviteter. Håll utkik!
Här blev det fritt fram för livet igen!