Rapport från Nordiska Mästerskapen i pimpel 2022

Laget-NM-2022-800

Foto: Sportfiskarna / Det segrande svenska laget.

Sverige segrade på NM i pimpel för första gången sedan 2015 och dessutom vann fyra svenskar individuellt i sina klasser.

NM 2022 i pimpelfiske avgjordes 12 mars på i Delsbo i Hälsingland.

Citat Per Nilsson, "när man pimplar abborre måste man tänka som en abborre".

Uttagningen:

På skottdagen 2020 avgjordes SM i pimpel, ett SM som fick flyttas inte mindre än fyra gånger då isarna i de tilltänkta sjöarna gav upp precis innan. Arrangörerna Jössefiskarna och SFK Trekroken gjorde mer än vad man kan begära och till slut kom SM att avgöras 17 mil norr från den ursprungliga tävlingsplatsen i Arvika. Det kom 582 tävlande till start på den individuella tävlingen. Anders Axelsson från Ovansiljan SFK och Lotta Engvall från Fagersta AFK hade de högsta vikterna av herr och dam. SM i pimpel fungerar också som uttagning till NM och därmed togs 24 förväntansfulla tävlande ut till det svenska landslaget. Ursprungligen skulle de tävlat i NM 2021 men på grund av Coronapandemin så flyttades NM till 2022.

Träningstävling:

Arrangören av årets NM Hudiksvall SFK bjöd in till en träningstävling på Långsjön ca 1,5 mil norr om Hudiksvall. NM general Martin Södergårds tog emot de tävlande på stranden där han bor, en riktig hemmasjö för Martin som dock inte deltog i tävlingen. Det gjorde hans kusin Erik som fått lite tips och han avgick med segern i herrklassen med 5,8 kg. Slagen av Kurt Arne Larsson som vann den äldre herrveteranklassen med 7,0 kg men värst denna dag bland herrarna var Norges Finn Erik Lerdalen som vann HV klassen med 9,7 kg, herrjuniorklassen vanns av Arvid Einarsson på 3,1 kg. Bästa dam denna dag var junioren Josefin Andersson med 3,4 kg. Lotta Engwall vann damklassen medan finländskorna Karin Niemi och Asta Honkonen vann DV respektive ÄDV.

Nordiska Mästerskapen:

Den 12 mars avgjordes NM i strålande solsken och i en behaglig temperatur. Kvällen innan hade lagkaptenerna fått information och kartor över det fram till des hemliga tävlingsområdet Stömnesjön i Delsbo. En sjö som inte använts som tävlingsvatten på många år och faktum var att ingen av de svenska hade någonsin fiskat på sjön, så sjön var på förhand ett rättvist val. Lagen samlades till taktikgenomgång och planering i var sitt konferensrum på kvällen och kom laddade men nervösa till start på morgonen. Med 30 minuter till start fick de tävlande lämna startfållan och det stora flertalet valde att gå vänster. På NM är kommunikation via mobiltelefon förbjudet och endast de två coacherna i varje lag får kommunicera med de tävlande, vilka därför tvingas röra sig rejält under de fyra timmar tävlingen pågick. Bland annat sprang Norges coach Fredrik Alvim 2,2 mil under de fyra timmarna. Efter halva tävlingstiden begav jag och Kalle Abresparr ut på en liten fotorunda med tydliga instruktioner att hålla rejäla avstånd från de tävlande. Vi fick direkt en känsla av att fisket påminde om gårdagen med små abborrar blandat med någon enstaka större. Under den dryga halvtimmen vi var ute på isen så såg vi endast att några enstaka fiskar fångades. Åter till start och målområdet blev det till att vänta och umgås med arrangörerna. Redan någon minut efter att tiden gått ut kommer de första för att väga in och det blir snabbt en liten kö till sållningen där man kontrollerar att all fisk är abborre och att all fisk är korrekt avlivad. När vi stod och tittade på de tävlandes påsar vid mål så förstår vi att svenska mästarna i dam respektive herrklass 2020 har gjort jobbet och att de sannolikt skulle räcka till pallplatser. Isabelle Wassberger som tävlar för Stäkets SF och som är anställd hos Sportfiskarna tog ett beslut med 10 minuter kvar och gick ut mitt på sjön i hopp om att få en större fisk. Vilken träff hon fick, när hon visar de tre abborrarna hon fick där så förstår vi nog tillsammans att dessa gjorde att hon ökade sin vikt med mer än 1 kg. Herrjuniorerna kommer in samtidigt och visar upp tre jämna och fina vikter. Spekulationerna kom igång direkt, vinner vi eller räcker det inte. När alla vägt in återstår bankett och prisutdelning men känslan är god när vi lämnar tävlingsområdet, det finns hopp för att Sverige kan vara i topp totalt, men det blir jämt, det står helt klart.

Sverige vinner landskampen med drygt tre kilo tillgodo mot Finland och dessutom vinner fyra svenska lag sina klasser och fyra individuella guld delas ut till Anders ”Laxen” Axelsson, Per ”Chefen” Nilsson, Lotta Engvall och junioren Arvid Einarsson. Högsta vikt av alla tävlande hade Laxen på dryga 4795 g. SVT, lokaltidningar och radio P4 Jämtland uppmärksammade tävlingen och jag slås av rubriken på Siljannews.se. Anders Axelsson besegrade cancern och tog NM-guld. Jag säger med värme, Grattis Laxen!

Arrangörerna:

Den relativt nybildade klubben Hudiksvalls SFK med NM-General Martin Södergårds skall ha mycket beröm för ett mycket väl genomfört NM. Betänk att det dessutom var tänkt att genomföras 2021 så man har alltså planerat för detta evenemang inte mindre än två gånger. Att det soliga vädret och det snöfria underlaget på isen var på arrangörens sida var inte mer än rätt. Jag hörde under dagarna inte en enda negativ mening gällande arrangemanget och det tolkar jag som toppbetyg.

Intervjuer:

Anders Axelsson

Segerviss-Anders-Axe...

Foto: Sportfiskarna / Anders Laxen Axelsson.

Jag gick vänster från starten, vi i seniorlaget hade pratat om att laget skulle hålla ihop att de sannolikt skulle få ett följe från konkurrenterna. Det blev så också så därför splittrade vi oss halvvägs mot änden på sjön vilket fick de som följde efter att tveka. Han skulle gå själv till ett stenskär några hundra meter före änden på sjön. Med ca 400 meter kvar så vek jag av och då möttes jag av Jesper och Thomas vilket innebar vi korsade varandra. Vi såg oss omkring, såg att konkurrenterna också stannat och vi snacka ihop oss och sedan delade vi oss. Då valde norrmän o finnar att följa Thomas/Jesper och därmed blev jag ganska själv vid stenskäret. Jag fiskade på ett djup av 1,5-2,5  meter, sökte längs djupkanten och fann mest fisk på runt 1.80. N rätt djup hittades gav det 50 st abborrar direkt. Coachen från Finland kom springande och då vevade jag och la pirken under skon. Borrade ytterligare 5-6 hål men gömde pirken under skon varje gång vilket gjorde att coachen drog slutsatsen att jag inte fick något och han sprang vidare och jag kunde börja fiska. Det gav mig 25-30 abborrar i varje av dessa sex hål. Troligtvis hade jag därmed ca 200 abborrar totalt på mellan 8-10 g styck. Sveriges coach Sonny Wiberg kom då springande och meddelade att ”Chefen” hade knappa 3 kg efter en timme, dvs lite mer än jag. Men efter två timmar var jag nog ifatt efter att ha hittat ett område med lite större snitt ca 14g. En vik mot Stenåsen, markerade jag ett hål med snö. Jesper kom och fick tips från mig att det fanns ingen fisk under snö, det skulle vara snöfritt. Jag pekade till Jesper på hålet som jag täckt med en snötopp och han gick dit i närheten och fick fisk direkt. Sedan rörde vi oss mot udden på en ö och då möttes alla tre och alla tre fisk fisk men Laxen hade då så många fler än de andra så han var i ledning.. När racet vid udden var över så vi gick vi till snöhögen igen vilket var klockrent då man fick enstaka fisk i nästan alla gamla hål. Jag använde Ingepirken 33 mm i brons/brons och 16 krok Ceris o orange chenille. Totalt uppskattar jag att jag fick jag 450 st, Thomas 260 och Jesper 220. I höstas besegrade jag cancern och nu vann jag ytterligare en stor seger.

Lotta Engvall:

Lotta-m-medaljer-800

Foto: Sportfiskarna / Lotta Engvall.

Lotta tog sin nionde titel på NM i pimpel.

Hon anser själv att hon har vunnit på tur vid minst 5 tillfällen, men vi som ser det från sidan tror inte på turen enbart. Detta var Lottas nionde (9) NM titel.

Planen vid starten var att gå ihop i damlaget för att hjälpas åt att hitta fisken tillsammans. Vi gick till vänster mot öarna ca 2 km från starten. Vi börjar längre in än de andra för att många samlades i samma område. Sen var det full jakt. Så fort någon fick en fisk så fick man sällskap första timmen och man tvingades därför att söka nya oborrade ytor. Jag använde mig av en 45mm Ingepirk med 14 krok med mest orange limkrok som jag betade hela tiden med blodlarver. Efter en timme hade vi irrat runt och inte fått någon rejäl träff. Då såg vi en finländska som fick bra och rörde oss mot henne och där fick vi några stycken. Sen bestämde jag mig för att flytta tillbaka till där vi började och då kom coachen Micke Engwall springande och gav tips att gå till stenröset utanför ön där herrarna startade. De andra i damlaget hade då flyttat till andra områden. Då kom det fisk i varje hål men snart kom motståndarna närmare och därmed blev området snabbt sönderborrat. Sen nötte jag på i området och testade i gamla hål och när slutskottet small så hade jag dryga 2.5 kg vilket jag inte trodde skulle räcka till medalj. Jag var jättebesviken och jag tyckte vi missat vår plan att fiska där vi var ensamma men efteråt så kändes det bra då vi fiskat ihop bra med fisk i laget. Att jag skulle vinna med 10 g marginal var inget jag ens vågade drömma om då. Det var första gången jag var på sjön och enligt alla medtävlande i Sverige så hade ingen tävlat på vattnet tidigare.

Arvid Einarsson

Arvid-Einarsson-800

Foto: Sportfiskarna /Arvid Einarsson.

Taktiken var att hålla ihop, gå vänster till en udde och börja där. Några platser därefter var utsedda som mål. Vi skulle sitta kvar länge utanför starten för att göra motståndarna osäkra så vi satt kvar till dess att det var 7-8 minuter kvar till startskott och då hade motståndarna redan gått i väg. Vi kom till vår startudde 4 minuter innan start, men tyvärr såg finnarna vad vi gjorde och sprang på oss och när starten gick var vi sex personer på samma plats, vi och finnarna. Vi förflyttades sedan oss sedan taktiskt efter sydkanten för att inte synas på håll när vi gjorde våra rörelser. Vi gjorde en mindre förflyttning på 400 meter och där fanns det fisk. Jag som använder varpspö gör att det inte syns lika mycket när jag får fisk. Jag sprang förbi Henrik och Edvin, mina lagkompisar och viskade att om jag blir still så får jag fisk. Så blev det och efter en stund kom de andra som vi snackat om. Vi fiskade av området och därmed hade alla en bra grund. Sen bytte vi sida från sydsida till norrsidan springandes så fort vi kunde till den klunga som bildats på andra sidan. Vi kom fram lite för sent men vi byggde på med några fiskar. Sen skickade den finlänska coachen en damjunior norrut och då följde vi efter. Där fick vi mest fisk och det var där avgjordes tävlingen till våran fördel. Det som var avgörande för vår framgång var att vi under hela tävlingen höll ihop och hade en öppen dialog. Vi gick för lagsegern mer än för någonting annat. Till slut avtog det och vi provade till slut på gamla hål med blodisar. Fiskade mest i de hål som var mest igenfrusna då de stått stilla längst vilket var taktiskt rätt och det var det som gjorde att Arvid tog de extra gram som behöves för att vinna individuellt.

Per-Nilsson-800Foto: Sportfiskarna / Per "Chefen" Nilsson.

Herrveteranlaget hade en plan att gå längst bort och börja där. Så blev det och vi hamnade bakom en udde och ingen såg oss. Vi hade kollat på sjökort dagen innan och bestämt oss för denna plats. Att vi skulle bli lite ensamma var en bonus. När startskottet gick fick vi fisk direkt och en av coacherna från Finland såg att jag smög upp en större abborre på ca 4 hg. Då vände coachen och sprang och vi trodde att det skulle bli fullt med folk men vi fick sitta i fred i minst 1,5 timme. Sen gick vi ut på ett stort område och vi var fortsatt ensamma ända till en timme kvar. Då kom det några konkurrenter till vårt område men för dem var det för sent. I stort sätt kan vi konstatera att det svenska HV laget fick fiska mer eller mindre ostört i 4 timmar. Sista halvtimmen avtog fisket, då gjorde jag en förflyttning mot några mottävlande som fick fisk och jag fick träff direkt och kunde fortsätta dra fisk till ända till slutsignalen. Jag fiskade med Bodinpirken 40 mm silver/brons med röd trekrok stlk 16 som jag betade med mygglarver, provade lite annat men återgick till detta. Djupet för dagen var var 2-2.5 m. Jag har en mental inställning ”när man pimpelfiskar måste man tänka som en abborre”, det lyckades jag med denna gång.

Michael Molander / Sportfiskarna

Läs alla Nordiska Mästerskapets resultat här.

Fotnot:
All stor fisk på e båda tävlingarna togs om hand av lokalbefolkningen till mat medan de små skulle skänkas till utfordring till den havsörnsstam som vuxit sig stark i närområdet.

Kategorier: Tävlingsfiske | Taggar: |
Click [Settings] button to set the relationship between the current module and data module