SM i pimpel 2022 i Norsjö föregicks av dramatik

Hans-Erlingsson-pimp...
Foto: Michael Molander / Hans Erlingsson från Svegs SFK med fin bonusfisk. Hans knep ett silver i herrseniorklassen.

Borttappade medaljer, en hjord med 1500 renar och en mindre snöstorm kunde inte stoppa SM-arrangemanget i Norsjö.

Med mindre än en vecka kvar till årets SM i pimpel nås vi av beskedet att DHL tappat bort medaljerna. Kontakt togs omgående med leverantörerna för att undersöka möjligheten att ta fram nya medaljer men då det krävs 120 medaljer förstod vi att det kunde bli svårt. Tyvärr nåddes vi av beskedet att ny leverans inte var möjlig innan tävlingen. Parallellt så gjordes intensiva försök att få DHL att leta rätt på godset som var paketerat i två lådor och som de själva läst in på terminalen i Skellefteå två veckor före tävling. Från DHLs huvudkontor meddelades att man upprättat ett sk ”ärende” vilket innebär att vi i efterhand kunde få ersättning för merkostnader. Harriet och Steve tog kontakt med alla utlämningsställen i Norsjö med omnejd med negativt resultat. Till slut lyckades Harriet få kontakt med terminalen i Skellefteå och förklarade tydligt vad detta skulle innebära för SM. Lite senare på dagen meddelade man att den ena kartongen var upphittad men att den andra på 14 kg var borta. Den kartong som fanns innehöll lagmedaljerna i damklasserna och den skickades till Norsjö. Där står vi på torsdagen och inser att Sportfiskarna får informera de tävlande att medaljer kommer att skickas ut i efterhand. På väg till Arlanda kl 09.30 dagen innan SM ringer Harriet mig och ber mig gissa vad hon har på matbordet. Med bud hade 14 kg medaljer ankommit hem till henne, DHL hade till slut hittat medaljerna och då man förstod vikten av att dessa var på plats så fick de budas de 8 milen till Norsjö.

Många var de som på något sätt skulle ta sig till Västerbotten för att vara med på SM. Snön och blåst mötte mig och Wetterhall på väg till Arlanda. Väl igenom säkerhetskontrollen så ser vi en känd profil sittandes på O´Learys. Där satt Jörgen Axenmo och vi förstår ingenting, han skulle ju till Umeå för en förtävling tidig morgon. När Jörgen berättar att han varit i Umeå och att planet tvingats återgå till Arlanda efter två misslyckade landningar i Umeå så sprider sig en oro i kroppen. Vi kollar informationstavlan och ser att alla flyg till Norrland lyser inställt. Fyra timmar senare är vi i luften på väg mot Skellefteå medan Jörgen allt jämt är kvar på Arlanda. Vi landar på första försöket och ser drivor av nysnö och vi inser att det är många som säkert är drabbade. Generellt kan man säga att alla som tog bilen upp hade att göra nära nog dubbel tid mot planerat. Väl framme i Norsjö får vi SMS från Jörgen, han kommer med kvällsplanet till Skellefteå. Vi kan efter mycket äventyr konstatera att alla kom fram till slut och att medaljerna var på plats.

En renhjord på drygt 1500 renar dök på fredagen vid lunchtid upp i änden nära Norsjö, Norsjö SFK fick kontakt med renskötarna och förklarade att det skulle bli SM i pimpel i dagarna två. Det fick renägarna att agera snabbt trots snöovädret så ordnades det fram tre skotrar och fyra hundar som såg till att hjorden flyttades från Norsjö tvärs över hela Norsjön och till slut hade man fått hjorden att vika av mot sluttningarna på andra sidan, det hade varit väldigt speciellt om de tävlande fått sällskap av denna renhjord på SM dagen.

Individuella tävlingen
Utan Kalle Abresparrs skoterspårning upp och ner längs sjön ett stort antal gånger så hade alla hamnat i klunga nära starten men dessa spår gjorde det möjligt för deltagarna att förflytta sig och sprida ut sig någorlunda. Jag hängde på mig kameran och fick en åktur med Kalle längs med hela det 7 km långa tävlingsområdet och längst bort hittade vi några kända profiler. Vi kunde få en pratstund och ta några bilder och dessutom få se hur de fick pulsa i 40 cm nysnö samt slita för att kunna borra sig igenom den 60 cm tjocka isen. En av dessa var Hans Erlingsson från Svegs SFK som hade fått en bra start sa de som satt omkring, det skulle visa sig räcka till en andraplats i herrseniorklassen. På väg tillbaka till start och målområdet kunde jag se att tydliga klungor bildats vilket indikerade på att någon eller några hade hittat fisk och att fler sökt sig till dessa områden. På kvällen innan hade diskussionerna om förväntad segrarvikt hamnat lågt då man ansåg att nysnön skulle göra att abborrarna skulle ligga lågt. Flera av de jag pratade med förväntade sig en vikt på max 3 kg och att det skulle krävas mygglarver för att övertyga fisken. Inget talade emot detta när ca hälften av deltagarna vägt in men samtidigt nås vi av rykten om en riktigt stor fångst, siffran 8 kr nämns och det verkar närmast vara orimligt. Av de 343 som var med så hade till slut 9 personer passerat 5 kilo, nämnas skall i detta sammanhang Arvid Harnesk från Skellefteå och Johannes Jonsson från Bergsfiskarna, två juniorer som lyckades bärga 5471 g respektive 5470 g. Ändå var det ett resultat som stack ut rejält och det var totalsegraren Stefan Gren som till slut väger in 8791 g. Därmed stannar vandringspriset i klubben Ovansiljans SFK då Anders Axelsson i samma klubb vann senast.

Intervju med herrsegraren Stefan Gren
Jag hade sett ut två områden dagarna innan men valde en grundrygg närmare start än det bortre området av de två då det kommit så mycket snö. Jag sprang i 40 minuter sen stanna jag och pulsade in mot ett område ca 200 meter innan grundryggen jag sett ut. Jag fiskade direkt med tafs och fick en 2 hektos i första hålet, Timo Jumisko (tidigare SM vinnare och vän) fick också fisk och det innebar att jag fick upp hoppet om at det var fisk i området. Det andra hålet gav 10 mindre men ändå fisk och jag såg att en konkurrent fick en stor abborre bredvid på trekrok. Så jag bytte också till trekrok och fick direkt en abborre på nästan kilot. Tänkte direkt att balanspirk som ju brukar vara effektivt när de stora är i gång så det kanske funkar. Balanspirk når inte ens botten så smäller det en lika stor till. Bytte efter en stund tillbaka till tafspirk som gav 1-3 hektosfiskar i flera hål i rad, rätt som det är kommer ett rejält hugg, upp o ner 4 gånger, sen gick den, slängde spöt och skrek i frustration. Sen blev det en dö-period och jag provade allt utan framgång till dess att jag provade en liten 33mm vertikalpirk med trekrok med massa mygglarver, mygglarver var för övrigt helt nödvändigt hela tiden enligt mig. Med denna mindre utrustning fick jag fina abborrar på mellan 2-5 hg, totalt runt 80-90 st. Jag använde vanligt pimpelspö och inte några varpspön. Rätt som det är tappar jag en 5 hgs i hålet, jag svor för mig själv men satte på nya mygglarver och medan jag gör detta så kom den simmande upp i hålet så jag kunde ta den med handen, det var en riktig bonus. När det var 20 min kvar så var jag osäker på hur min vikt skulle stå sig men känslan var 10–15 plats, då gick Jörgen Storm förbi och jag sa att jag hade 7-8 kilo, det vinner du på sa Jörgen tvärsäkert! Gick därför hem 5 minuter innan målskott för att inte riskera att inte hinna in till målfållan. När jag ser de övrigas fångster så tror jag på topp 5–10 placering och började lite drömma om en bronsmedalj. Erlingsson vägde in sist och det sista hotet vägde in 5,7. Känslan när man kommer in, man ser att folk tittar på fångsten, det kändes väldigt speciellt, man blir upprymd. Jag vann 2001 så detta var mitt andra SM tecken och ger mig en plats på NM 2023. Då skall jag vara på plats och kämpa för att Sverige ska kunna försvara segern från 2022.

Intervju med damsegraren Anneli Nilsson
Jag var extremt nervös innan, jag har så stora krav på mig själv och viljan var stark att gå till NM i Finland där min släkt finns även om jag är född i Sverige. Jag är relativt ny som tävlingsfiskare och har bara tävlat på hög nivå i fyra år. Att jag nu får vara med till NM känns helt fantastiskt. Min man Per Nilsson mer känd ”chefen” som för övrigt vann dubbla guld på NM i Hudiksvall i år är min coach och han sa dagen innan åt mig att jag skulle nyttja min fysik och gå långt för att därigenom skaffa mig fördel. Jag gick därför i 47 minuter från start och la därmed bort 17 minuter av fisketiden. Jag siktade in mig på ett område där det satt ett större antal tävlande. Då jag började mitt fiske fick jag några bra hål direkt och fick fisk med bättre storlek, medan de runt i kring tycktes få mindre storlek. När nappen avtog så vände jag på mig och kikade runt och såg en deltagare som fick bra med fisk och då flyttade jag mig närmare honom och slog några hål och fick träff på stor abborre i flera hål.  Där fick jag två fiskar 800 - 900 och resten 100 - 200 gram och eftersom ingen gick nära mig så kunde jag lägga grunden till segern, totalt fick jag 4244 g. Jag avslutade tävlingen 10 minuter innan slutsignal för att vara säker att hinna in innan invägning stängdes, jag hade känslan av topp 10 placering men trodde inte alls på seger. Först när jag kommer in till sållningen (kontrollfunktion innan invägning) så förstod jag att jag var med i striden om medaljerna. När jag ropades upp som vinnare blev jag varm inombords, mission completed, se upp Finland nu kommer jag. Jag använde under största delen av dagen trekrok stlk 14 med rött garn med minst två mygglarver på och Ove Bodins pirk (av skribenten kallad Djurgårdspirken). Man kan sammanfatta det hela med att jag fick bra tips av chefen och jag hamnade i ett bra område, för övrigt samma område som herrsegraren Stefan Gren.

Lagtävlingen
Efter lördagens individuella tävling så var spekulationerna om något av lagen skulle nå 15 kilo. Lågtrycket låg konstant som ett lock och det började även snöa lite smått på morgonen. Denna dag hade jag inte möjlighet att vara ute på isen då febern från dagen innan tilltagit men liksom dagen innan så räddades de tävlande av Abresparrs skoterspårning. Det var trögt fiske för de flesta men två lag lyckades ändå komma över 15 kg. Denna gång med herrarna från Råneå SFK i topp på 15,402 g medan segrarna i damklassen från SFK Luleå samlade ihop 6985 g endast 34 g mer än Minkarna som således bärgade en dubbel till Norrbotten.

NM 2023
SM fungerar också som uttagning till landslaget. Vilka som ingår i landslaget som skall försvara NM titeln den 18 februari 2023 i Finland blev därmed bestämt.

Klicka här för samtliga resultat och en lista med det nya landslaget i pimpel.

Kategorier: Tävlingsfiske | Taggar: |
Click [Settings] button to set the relationship between the current module and data module