Isabelle Wassbergers sista krönika

Isabelle-ispremiar-d...
Foto: Anders Eriksson / Isfiskepremiär i Funäsdalen!

Sportfiskarna tackar Isabelle Wassberger som i och med kvartalskrönika fyra nu skriver sin sista krönika för Sportfiskarna Tävling. Läs krönikan här nedan.

"Året som inte blev som det skulle för någon, så många planer och idéer som gått i stöpet på grund av pandemin. Vi hoppas på ett bättre och friskare 2021.

Sedan sist jag skrev har jag tävlat med mina kollegor Simon Berg och Paul Wieringa i 08-abborren. Vår uppladdning var så bra, vi hade testfiskat flertalet gånger och Simon och Paul gav sig ut dagen innan och rekade en sista gång. Vi hade flertalet platser där vi fått fisk (dock inga bättre) men vi hade i alla fall en plan. Jag och Paul möttes upp utanför kontoret tidigt på morgonen och jublade av glädje när det nya ekolodet kommit. Vi studsade ner till båten och kastade loss och jag påbörjade inkopplandet av ekolodet endast för att inse att det har gått en säkring i båten och vi fick inte det nya ekolodet att fungera. Katastrof. Men alla våra rekpass hade varit utan ekolod så egentligen ingen skillnad än tidigare fiskepass.

Vi möttes upp Simon i Slagsta marina där starten för tävlingen skulle gå. Simon hade väntat på oss ett tag och hunnit se en hel del abborrar runt bryggorna så vi valde helt enkelt att stanna i starten. Det var mycket trevligt där i starten med musik och jag fick vinka till min pimpelkompis Calle också.

08-Abborren-2-800
Foto: Paul Wieringa / Satsningen i 08-ABBORREN gav mersmak!

När starten gick började vi fiska av området. Jag med pimpelspö och de andra två med jigg. Simon valde att ägna sig åt lite vattenvård och plockade upp en beachflagga, måste varit dagens största fångst!

Vi testade en hel del olika platser som vi hade fiskat på tidigare men det blåste alldeles för mycket och vi fick bara en massa snipor. Utan ekolod var det svårt att hitta betesfisken och därmed även de större abborrarna. Paul fick en abborre och jag pimplade upp två små abborrar. Jag tror vi rapporterade in de minsta fiskarna den dagen, men vi var lika nöjda för det. Vi hade en fantastiskt trevlig dag och detta var vår första tävling tillsammans. På vägen hem planerade vi redan när vi ska tävla nästa gång och vad vi kan göra bättre.
Vinnarna Team 08 City hade lyckats med hela 189 cm och vi hade 36 cm (observera att detta är fördelat på 3 fiskar) men sist kom vi inte!

Nu snabbspolar vi till min favoritsäsong! Då det är plusgrader i Stockholm fortfarande så tog jag min lilla familj och drog till vår stuga i Messlingen över nyår. Här kan man alltid räkna med mycket snö och tjocka isar. Efter några dagar av läsning, vin och bastande var det dags. Frågade mina fiskevänner på Facebook var jag enklast pimplar abborre runt omkring Funäsdalen och fick massor tips. Det slutade till sist på Funäsdalssjön som är enkel att ta sig till. Fick med mig både sambon och hans brorsa att pimpla. Ingen utav dem är fiskare och absolut inte pimpelfiskare. Det var mycket frågor innan vi kom igång, bland annat ”varför ska vi sitta just här och inte där”, mitt svar var enkelt: För att Lasse Sundberg sa att vi skulle sitta här.

Isabelle-ispremiar-2...Foto: Anders Eriksson

Resultatet lät sig inte väntas på, jag fick napp direkt, en liten abborre men vilken lycka! Som jag väntat på den första pimpelabborren.
Jag sa till Andreas att han kunde dunka pirken i botten ett par gånger och direkt halade han upp sin första pimpelabborre på närmre 4 hekto. Micke var inte sen att hänga på, såg när han ryckte med spöt att det var lite väl stort motstånd och bad honom hala upp linan. Fick hjälpa till då båda brorsorna envisades med att ha tjocka vinterhandskar på sig. Micke fick en lite mindre abborre på runt 1 hekto. Nöjdast var han nog för han vågade hålla i abborren när jag krokat loss. Det är ingen självklarhet för honom, han tycker de sprattlar för mycket och är rädd att göra illa fisken.

När de fått sina fiskar lämnade de mig för lite längdskidåkning och jag fick avsluta 2020 med 5 timmars ensam fiske på Funäsdalssjön. Att sitta ensam i några timmar och bara ägna mig åt det jag drömt om i flera månader gav mig massor ny energi."

Kategorier: Tävlingsfiske | Taggar: |
Click [Settings] button to set the relationship between the current module and data module