Isabelle Wassberger: gös- och flugfiske och uppladdning inför 08ABBORREN

isabelle-flugfiske-8...
Foto: Andreas Lundberg / Isabelle tränar flugkastteknik.

Så har det gått ytterligare några månader och jag har hunnit med en hel del fiske med blandat resultat.

Tidigt under sommaren var jag ute med min vän Andreas några gånger och försökte hitta lite gös, jag har tidigare bara fått mindre gösar och mestadels på trolling men nu skulle vi testa att leta reda på dem med ekolodet och sedan prickskjuta gös. Jag kan ingenting om ekolod men fick en snabb genomgång där Andreas visade hur man såg hur strukturen på botten är om det finns betesfisk samt vart en gädda eller gös befinner sig om man ser den på lodet. Vi åkte till några av hans gösställen och kollade om vi kunde se några gösar på lodet. När vi hittade en eller flera gösar fick jag släppa ned jiggen precis intill ekolodsgivaren, då dyker jiggen upp på ekolodsskärmen så kan man följa jiggen och se hur gösen reagerar och om den är sugen på att hugga. Just de gångerna vi var ute var gösarna mer eller mindre griniga och inte ett dugg sugna på min jigg. Andreas lyckades självklart få gös men de var riktigt griniga och Andreas är en grymt bra fiskare medan jag mestadels bara har tur. Vi riktade snabbt om oss till att fiska efter abborre istället och där hade vi lite bättre lycka.

isabelle-abborre-750
Foto: Andreas Bergström

Vi hittade åtminstone ett ställe som höll bättre storlek på abborrarna och jag fick tillfälle att öva på mitt mothugg som är under all kritik. Jag missar mycket fisk på grund av dåligt mothugg så att hitta ett större abborre stim är kanon för att öva på just detta.

Jag har varit i Härjedalen en sväng under min semester men fisket där lämnar mycket att önska. Var ute några gånger i olika tjärnar som håller bra med fisk i vanliga fall men just den tiden vi var där var det riktigt dåligt fiske, troligen alldeles för varmt. Pratade med mycket folk jag stötte på som upplevde precis lika trögt fiske. Jag fick istället njuta av fina vyer, strålande sol och lite hjortronplockning.
Tillbaka på kontoret med ny energi inför hösten nappade jag på förslaget om att bilda ett tävlingsteam med några kollegor och ställa upp i 08-abborren som går på Mälaren 31/10. Och teamet bestående av mig, Simon Berg och Paul Wieringa har varit ute och testfiskat 2 ggr hittills. Jag var med första träningstillfället och trots storm och mindre båtproblem (hur mycket saker kan man glömma innan man kommer iväg?!) så lyckades i alla fall jag lura upp två abborrar...

isabelle-abborre-pim...Foto: Paul Wieringa
Ni får själva avgöra hur ”farliga” team Sportfiskarna kommer vara på 08-abborren. Och ja jag tog till mitt hemliga vapen pimpelspöet för att lura upp den här besten. Jag hoppas vi hinner med ett par till träningstillfällen innan tävlingen.

För att ytterligare utvecklas inom mitt fiske har jag nu senast fått en privatkurs i flugfiske med en annan vän, även han heter Andreas. Jag lovar att jag har vänner med andra namn också! Vi hade valt ut en stor öppen gräsyta för mig att öva på och Andreas fixade ett spö att öva med. Jag hade fått några ledord att tänka på redan innan och det var ”10–14”, ”måla taket ända ut i hörnen”, ”äpple på en pinne” och säkert något mer som jag glömt bort. Andreas började med att visa grundläggande tekniker och sedan var det min tur. Det gick helt okej efter ett tag och några instruktioner ifrån en tålmodig instruktör. Jag höll bara på att få flugan i ansiktet en gång så det får ändå räknas som ett helt okej resultat. Efter 2,5 timme viftande med flugfiskespöet hade jag både blivit bättre och sämre, min höger arm gjorde ont då jag spände mig för mycket för att inte böja på handleden. Andreas filmade mig så att jag själv kan se vad jag gör fel och jämföra med när han kastar. Nu gäller det för mig att fortsätta slipa på tekniken och jag fick i uppgift att öva hemma tills nästa gång. Jag kom på att ett longerspö (används vid longering av häst) är väldigt likt ett flugfiskespö så jag kan till och med öva i stallet.
I höst ska jag förutom att tävla 08-abborren 31/10 förhoppningsvis få till några gäddfiskepass och öva mer på att flugfiska.

Sedan kommer jag så fort det finns is inom rimliga gränser att ta mig norrut för att ÄNTLIGEN komma ut på lite pimpelfiske.

Kategorier: Tävlingsfiske | Taggar: |
Click [Settings] button to set the relationship between the current module and data module