Rapport från EFFC 2019 i Montenegro

EM_fluga_montenegro_...
Foto: Sportfiskarna
Läs Markus Ersbjörs krönika från årets EM i fluga, en tävling som avgjordes i augusti i Montenegro. Sverige var representerade genom Dan, Andreas och Markus Ersbjörs samt Pauolo Ceccon och Marino Rota. Läs krönikan här nedan.

Dag 1, torsdag 27e juni:
Dagen D, dags för avresa alltså. Klockan 4.20 slängde jag mig i bilen för att ta en sväng till farsan och plocka upp honom. 4.33 är han lastad och klar och vi påbörjade färden mot Falun för att plocka upp broder Andreas. Trötta, men glada, lämnar vi Falun strax före kl. 5 för avgången 9.35 på Arlanda. Allt går som smort, bilen liksom flyter fram och vi börjar bli allt mer spända på vad som faktiskt väntar oss i Plav, Montenegro. Inte det minsta krångel hindrar oss på Arlanda, incheckningen av såväl bagage som extrabagage går klockrent.
Nu lyfter vi, mot Wien för mellanlandning och sedan vidare mot Podgorica där hyrbilen väntar på oss.
Podgorica, vilket ställe! 41 gradig värme möter oss som en vägg utanför flygplanet och frågan ställa direkt: ska vi fiska i denna extrema värme!? Svaret verkar bli nej, för väl uppe i bergen, 15 mil serpentinvägar från Podgorica kommer vi äntligen fram till Plav och här är det ”bara" 26-27 grader varmt. Rena kylan!
Incheckning på hotellet, middag och skapa lite planer inför första dagens träningsfiske väntade. Vi skapar lite planer, och bestämmer oss för att åka nedströms sektor 3 och testa fiskelyckan imorgon bitti

Dag 2, fredag 28e juni:
Första dagen med fiske på agendan, efter lite planering igår kväll kommer vi fram till att vi börjar vårt träningsfiske nära en bro i Andrijevica ungefär en mil nedströms i Lim. Det bjöds på ett svårt fiskepass i den här träningszonen där säkert flertalet länder varit och testat under veckan som gått. Med andra ord svårfiskat! Vi testar någon timme där för att inse att det inte blir bättre, ett par fiskar tror jag kommer upp under förmiddagen och vi har lärt oss läxan att det är svårt att fiska klara, hårt fiskade åar. Kan vi hitta ett ställe som är mer ofiskat är frågan vi ställer oss.
Med det i åtanke till eftermiddagen åker vi till ett lite mer svårbeläget område längre uppströms. Det ser djupt och fint ut, det måste finnas fisk tänker vi alla. Det gör det! Tyvärr är de lika svåra som tidigare, personligen tappar jag enbart en fin harr medan Marino svingar upp hela tre fiskar på eftermiddagen. Han verkar ha toppat formen!
Hoppet om att det skulle vara ett mer ofiskat område grusades dock ganska snart. Här mötte vi nog totalt 6-7 fiskare och en som rekommenderade helt andra områden för harrfisket. Kanske lyssnar vi på honom till morgondagens fiske.

Dag 3, lördag 29e juni:
Direkt efter frukost drog vi iväg till sektor 3 för att kika på några sträckor och få lite tips av vår guide Ivan, han har fiskat och guideat här i många år och den kunskapen kan vara mycket värd att få ta del av. Sektor tre var full av fisk, överallt såg vi dem. Sugna på att få fiska fortsatte vi följa Ivan för ytterligare taktiksnack och spaning på alla beats. Jag tror knappt jag sett så mycket fisk i min livstid.
Det verkar vara arten Nase eller noskarp/näsling på svenska, de var stora och i enorma mängder. Enormt svåra att fånga säger Ivan och med andra ord inget vi ska fiska efter. Vi kommer sikta på harr samt en och annan öring, för det fisket ska vi kunna!
Efter lunchen bar det iväg uppåt, till sektor 1(ljuča), för fortsatt teori och spaning på beats. Vackert och fiskrikt även här, i den här ån ska man tydligen kunna få fler stora fiskar än i de övriga åarna. Vi får se hur det kommer gå under tävlingen för här vi har nog alla hittat våra drömplatser att fiska på.
Lite fiske skulle det såklart bli också. Högst upp i Ljuča, i några fina pooler testar vi lyckan. Vips! Andra kaster sitter en liten harr på den helhacklade torrflugan. Det verkar vara den rätta medicinen, ytterligare några kommer upp och tar flugan, missar dem men jag vet ändå att det funkar, vilket är bra. Går över på euronymphing för att testa några nymfer, hittar en med påfågelkropp som testas. 3mm guldskalle med påfågel var tydligen det rätta, fisk efter fisk landas, både harr och öring. En sån härlig känsla.

Dag 4, Söndag 30e juni: Båtarna var bokade för en fiskestund och lite teori kring hur fisket på sjön fungerar. Förmiddagen bestod av att vi gled förbi potentiella fiskeställen till Sektor 2, Plavsko Jezero. Det mest spännande här är att vi kommer sikta på gäddfiske eftersom alla arter är tillåtna, minimimåttet är 20cm och gäddan är vanligt förekommande. Gäddor ger mycket poäng (100p/fisk + 20p/cm).
Ivan gav oss många heta gäddtips inför tävlingen. Nära vassarna, på liknande ställen som hemma samt delade han med sig av några extra hotspots för öring. Eftersom vi är två i båten under tävlingen kommer man få bestämma vart fisket bedrivs i 1,5 timme vardera. Troligtvis kommer de flesta lagen satsa på öringfiske , det kan därför vara bra med tips kring även det fisket i sjön.
På eftermiddagen fiskar vi, tillsammans med Ivan, i nedre Ljuča där det ska finnas mycket fin harr i de lugna, djupa och kristallklara strömmarna. Sånt vatten är vi inte bortskämda med hemma och det medför också att vi är ovana med att se fisken vi försöker fånga. Det gör man i Montenegro. Häftigt fiske där man ser fisken och sedan får placera sin torrfluga eller nymf utifrån vart man sett fisken. Lärorika dagar av träningsfiske är nu mer eller mindre till ända och vi har lärt oss ett och annat av fisket här i Montenegro.

Dag 5, måndag 1a juli:
Registration of teams, captain’s meeting och Opening ceremony kan man summera den här dagen med. Deltagare från alla 20 länder hade samlats för att gemensamt gå den inledande marschen på något hundratal meter till kulturhuset i Plav . Väl där fick deltagarnationerna motta folkets jubel när var land blev presenterat ett efter ett. Öppningsceremonin bestod även i vanlig ordning av FIPS-representanters och lokalt högt uppsattas fina välkomsttal där de tackar för förtroendet och hälsar alla välkomna. Utöver det bjöds det på Montenegrinsk folkdans och lite mingel med tilltugg i form av lokala delikatesser. Nu är EM officiellt öppnat och vi alla har fått vår grupptillhörighet.
Paolo börjar i Ljuča(Sektor 1), Marino i Lake Plav(sektor 2), Andreas i Lim, Plav(sektor 3), Markus i Lim(sektor 4) och sist men inte minst Dan i Lim, Andrijevice(Sektor 5). Nu kan vi börja planera våra dagar för kommande veckan, vi vet när vi ska vara på varje sektor. Vi har även fått höra att man satt i fisk i Lim, sektor 4 och 5 för att höja fisknivån där(tydligen har man satt i vild fisk för att få det så likt ”verkligheten" som möjligt)
Let the show begin!

Dag 6, tisdag 2a juli:
En dag då vi valde att avstå den officiella träningen då det brukar vara väldigt lite plats att fiska på och fisket inte alls är särskilt givande. Vi valde att åka till ett eget ställe vi fått tips på från en lokal kille som sa sig vara flugfiskare. Ett toppenställe kan man tro, men icke. Dagen slutade med några få napp, någon landad fisk och någon tappad. Ingen lyckad dag alls tyvärr. Men som alla vet, ett dåligt genrep brukar löna sig under tävling. Hoppas det stämmer även denna gång.

Dag 7, onsdag 3e juli:
Då var det dags, klockan ställd på 5.00 för frukost på hotellet. 6.00 avgår bussarna från grannhotellet här i Plav. I lugn och ro samt i hopp om att få äta en lugn frukost sätter vi oss till bords för att mötas av en enda lång väntan. Köket trasigt och de löser det på långsamt montenegrinskt vis,  dvs inte alls. Vi får istället gå upp på rummet och byta om till fiskeutstyrsel, slänga i oss en macka och ett ägg det sista vi gör innan 6 när bussarna går.
När bussarna väl lämnat hotellet drar vi till respektive sektor, jag(Markus) skulle fiska beat 6 på sektor 4(Lim, Andrijevice). Beat 6 är en delvis grund sträcka men samtidigt ganska platt utan vidare ståndplatser förutom under några träd som hänger ut över ån samt i strömkanten till huvudfåran. Inga stenar eller annat spännande att fiska kring. Jag väljer metod efter vad jag mäktar med för dagen, börjar med lite nymf över ett lite grundare område där det borde finnas en och annan ”stekpanneharr"(dvs en harr som får plats i stekpannan med huvud och stjärtfena borttagen, ca25-30cm). Inte ett ryck i nymfen och jag fortsätter fiska av hela grundområdet samt huvudfåran, ingenting där heller.
Nu måste jag tänka efter lite, vart kan jag få åtminstone nån liten fisk? En öring kanske… Ja! Jag testar alldeles intill stenarna efter land, och pang, en öring på direkt. Den kliver dock av men det skulle visa sig att det går att få ett par något uppströms.
Nu hörs ett vak på det grundare partiet, jag smyger dit och lägger ut en nattsländeliknande torrfluga som sakta får flyta nedåt mot där vaket var. ”Glufs", där kom den, stekpanneharren och min tredje och sista fisk på ett svårfiskat morgonpass. Slutade totalt på 13e plats av 20 efter första passet.
Session 2, beat 8 kl. 16.30-19.30 i Lim, Berane:
Min sträcka består av en grund nacke samt en fin överrinning som styr allt vatten mot andra sidan och bildar ett litet lugnvatten närmast land på min sida älven. Ett kanonställe att få mindre fisk på torrfluga tänker jag, det stämmer börjar med två små öringar inom 10min och en kanonstart. Med lugnvattnet avfiskat, en bommad fisk och några för korta färnor samt Cactus roach(!?) skyndar jag upp till nacken. Lägger ut min torrfluga, pang! Ytterligare en öring krokad och landad.
Nu går tiden, jag provar allt jag förmår… nymf, både euronymph och traditionellt med fluglina samt med torrflugan. Bara småtfisk, kanske 20-30st. Var är de större fiskarna!? Finns de?
Någonstans här smäller spötoppen av på favoritspöt utan anledning. Byter spö till gamla favortspöt för euronymphing, hänger på en nymf med rosa skalle och ekorrdubbing. Får ett rejält hugg, med en ursinnigt stark regnbåge som följd.36,5cm mäter den och jag känner mig ändå ganska nöjd efter kvällspasset. Slutar 5 på det passet efter 3 st med fem fiskar och fransosen med 17(hur han nu lyckats…)

Dag 8, torsdag 4 juli:
Idag är klockan återigen ställd på 05.00 för frukost, hela laget kommer ner och möts av stängda samt låsta dörrar till restaurangen. Vad är detta, Ingen frukost? Nej… ingen personal här. Detta hade vi dock på känn att kunde hända efter gårdagens hetsätning och hade bunkrat upp med en limpa och lite nötter som nödproviant.
Bussarna lämnade återigen vid kl. 06.00. För min del(Markus) styrde busschauffören mot Sektor 1, River Ljuča och beat 16. Allas kontrollanter var där, utom min såklart, han hade varit på fest skulle det visa sig och var ganska sliten dagen till ära. 30-40min sen kom jag ner till min sträcka, som bestod av två djupare hålor samt två grundare partier där de nämnda stekpanneharrarna borde kunna hålla till. Någonting hade hänt till dagens pass, fisken var nästan omöjlig att få på kroken. Provade olika färger och tyngder på nymferna samt torrfluga där jag tappade några harrar. Här beter sig harrarna annorlunda när de är krokade, de tumlar likt en sik i ytan men många gånger värre och väldigt ofta tappar man dem om man inte krokat helt perfekt. 7 fiskar slutade jag med efter idogt letande och även en del klättrande på nedfallna träd med livet som insats.
Slutar på en 11e plats detta pass och tappar några placeringar i totalen, från en 34e till en 37e plats.
Nu återstår att inför morgondagens fiske lära dig läxan att fiska i sjön samt att få mycket fisk i Lim, Plav. Skitfiske!

Dag 9, fredag 5 juli:
Dimman ligger tät över sjön och resten av dalgången här i Plavområdet. Det är lite småkyligt när vi vid 6.30 kommer ner till sjön för att förbereda vår utrustning. Jag förbereder två spön, varav det ena jag knyter på en torrfluga och det andra en svart streamer. Tanken är att jag fiskar med streamer och har det andra spöt hopfällt eftersom man bara får ha ett spö iordninggjort för fiske i båten. Reglerna säger ingenting om färdigknutet och hopvikt, så det kör jag på idag.
Blir lottad till att fiska med italienaren i båten, han ligger 4 inför dagens pass.
Vi tar oss ut för att börja nära en grundkant bara 50m från bryggan där båtarna ligger. Dett är ett ställe italienaren Federico känner till eftersom tjecken fått flera fiskar här tidigare. Vi fiskar på området i ungefär en kvart för att sedan bege oss mot avgränsningen i mitten av sjön. Efter en stunds fiske ger vi upp det området för att byta sida och börja vår drift utanför ett av inloppen, där ser vi mycket fisk, både öring och en riktigt stor harr. Fiskarna är svårflirtade idag, Federico har ett tillslag på sin streamer men inget mer här.
Vi byter ställe igen, jag låter Federico vara kapten mer eller mindre hela sessionen eftersom han ligger i toppen och jag inte vill sabba för honom och han sen ska kunna skylla på mig om fisken uteblir. Båten styrs mot nästa lilla vik där ett par  andra båtar håller till. Federico får på en öring över kilot, en livlig fisk som släpper precis innan håvning. Svordomarna flyger ut ur munnen på honom. Kanske var det medaljen som tappades i det läget.
Det har nu gått ca 2.5 timme av tävlingen och finnen får precis sin enda fisk. Jag och Federico tar lärdom av hans teknik(finnarna är framgångsrika på sjön) och göra likadant, långa och snabba drag i linan för att få streamern att röra sig fint. Pang! Federico krokar ytterligare en fisk som varmkörs lika länge som den förra, även denna gång skulle det sluta likadant tyvärr, den släpper precis innan håvning och svordomarna flyger ur munnen på honom.
Med minuten kvar gör jag mitt sista kast, in mot grundare vatten. Jag låter streamern sjunka länge och börja dra in lina på finskt vis. Hugg, jag hinner knappt fatta att det hugger innan jag märker att det bara var ett litet nafs och jag inser att jag kommer blanka på sjön, som så många andra gjort tidigare.

Session 5, River Lim(Plav):
Sista och kanske viktigaste omgången av fiske för att fortfarande kunna komma hem med en någorlunda okej placering samt med hedern i behåll. På den här sektorn fiskar man 1.5 timme för att sedan byta beat med grannen. Känns som min turdag, jag ska byta med en kille som inte fått så mycket fisk tidigare under tävlingen, nu kanske jag kan få mycket fisk tänker jag.
Nymfen kastas lugnt och försiktigt ut på grundvattnet där småharrarna brukar hålla till. Har några mindre påslag, annars är det helt dött på mitt beat. Byter till torrflugan och låter den prova lyckan, en och annan har kommer upp och smakar på min caddisliknande fluga. Jag lyckas inte kroka någon av dem och får gå till bytet av beat med svansen mellan benen och ett smörgåsbord av fisk serverat för min motståndare.
Dags för andra halvan av passet, jag byter taktik, ratar nymferna och satsar på torrt. Hinner inte mer än ut med flugan förrän det glufsar till och en fin harr vakar på min. Bom! Igen, vad gör jag för fel!? Är jag för långsam, eller kan det vara något annat? Jag vet inte, men en sak är säker, här finns det mycket fisk! Fortsätter neröver med min torrfluga, och snart är första harren landad(dock efter flera missade fiskar). Lyckas lura några till, en harr och två chubs.
Mitt fiske idag har varit under all kritik. Jag har aldrig varit så dåligt som idag på att kroka fisk med torrflugan, kanske är jag lite ur form efter många dagars intensivt fiske i hög värme. De lärdomar jag tar med mig är dock att aldrig rata torrflugan och att jag måste lära mig att få småharr på två till tre decimeters djup att hugga på mina nymfer, det gjorde de inte under detta mästerskap.
Med en stor besvikelse lämnar jag detta mästerskap med en 58e placering individuellt och med en 17e plats med laget.
Vi tar nya tag och finslipar på det vi lärt oss till nästa års EM och VM i Norge och Finland. Imorgon väntar prisceremoni och sedan hemresan på söndag, kanske blir det några dagars fiskeuppehåll.
TACK FÖR I ÅR EM!

Kategorier: Tävlingsfiske | Taggar: |
Click [Settings] button to set the relationship between the current module and data module